Uzyskaj dostep do wszystkich treści!

Zaloguj się Nawiąż współpracę



Oświadczenia, Wyroki

Tu wykonasz badanie techniczne

Pojazdy

Wyposażanie skp

Wyposażenie warsztatów i ASO

Szkolenia

Prawo

Projekty aktów prawnych

Serwis informacyjny

Zasady techniki prawodawczej

 

Strategia działań w kierunku usprawnienia systemu badań technicznych pojazdów oraz poprawienia ich jakości, wypracowana przez grupę roboczą powołaną w przedmiotowej sprawie

 

 

Załącznik do notatki z dnia 02.04.2013 roku

 

Lp.

Teza

Uzasadnienie

Poparcie dla tezy

Tryb wdrożenia

17.

Przegląd wymagań stawianych kandydatom na diagnostów.

Przegląd stawianych wymagań jest konieczny w celu wypracowania takiej ich poprawy, która usprawni a tym samym zabezpieczy napływ nowych kandydatów do zawodu diagnosty.

Ponadto zdaniem uczestników spotkania zasadnym byłoby rozważenie wprowadzenia odpowiednich zapisów w prawie, nakładających na osoby, które dopiero uzyskały prawo do wykonywania badań technicznych, do odbycia stażu. Staż miałby być odbyty na stacji kontroli pojazdów pod opieką uprawnionego diagnosty, pod nadzorem starosty. Dopiero po odbyciu takiego stażu osoba taka uzyskiwałaby prawo do wykonywania zawodu diagnosty samochodowego.

Dziewięć organizacji poparło zaproponowaną tezę. 1

 

 

 

Warszawa dnia 5 lutego 2014 roku.

 

Lp.

Teza

Propozycja wdrożenia tezy

17.

Przegląd wymagań stawianych kandydatom na diagnostów.

Rozszerzyć zapis art. 84 ust. 2 ustawy PORD o zapis: „…oraz nie była skazana prawomocnym wyrokiem sądu za

a) za przestępstwo popełnione w celu osiągnięcia korzyści majątkowej lub umyślne przestępstwo skarbowe;

b) za przestępstwo przeciwko wiarygodności dokumentów,

c) w którym orzeczono zakaz wykonywania zawodu diagnosty.”

W rozporządzeniu w sprawie szczegółowych wymagań w stosunku do diagnostów, dokonać zmiany zapisu § 2 w ten sposób, że diagnostą może być osoba posiadająca tytuł zawodowy inżyniera mechanika, lub tytuł zawodowy technika mechanika o specjalności pojazdy samochodowe albo dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe w zawodzie technik mechanik lub technik pojazdów samochodowych, oraz praktykę na stanowisku naprawy lub obsługi pojazdów odpowiednią do posiadanego wykształcenia, tj. dwóch lub czterech lat.

 

Wprowadzić w ustawie PORD zapis zezwalający na stworzenie stanowiska asystenta diagnosty, którym mogłaby zostać osoba spełniająca wymagania stawiane kandydatom na diagnostę określonym w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury w sprawie szczegółowych wymagań w stosunku do diagnostów oraz zdała egzamin teoretyczny przed komisją powołaną przez dyrektora TDT. Kandydat na diagnostę zobowiązany byłby do odbycia stażu. Długość stażu powinna wynosić od 6 do 12 miesięcy. Staż, który zakończy się wydaniem pozytywnej opinii diagnosty (mentora) oraz przedsiębiorcy, który zatrudniał asystenta będzie podstawą do wydania uprawnień diagnosty. Staż odbywać się będzie pod nadzorem starosty. Wprowadzenie w/w procedury wiązłby się z likwidacją egzaminu praktycznego.

 

 

Komentarze: