Dodatkowe informacje na temat poruszanych zagadnień:
- Opinia prawna w sprawie możliwości pozwu zbiorowego przeciwko Państwu Polskiemu z tytułu zaniechania zmiany cennika za badania techniczne pojazdów.
- Jak powinien postąpić diagnosta jeśli policja interesuje się rozbieżnym odczytem drogomierza/licznika?
- Jak zgodnie z prawem pracy zatrudniać diagnostów samochodowych? ( w związku ze składaniem wniosku do Starosty o wpis lub zmiany danych wpisanych do rejestru prowadzących stację kontroli pojazdów)
- Przykłady nadgorliwości organów nadzoru.
Pismo, Harmonogram oraz Karta zgłoszeniowa do pobrania - PDF
Krosno, dnia 7 marca 2022 r.
Stacje Kontroli Pojazdów
wg. rozdzielnika
Szanowni Państwo,
po raz kolejny, przy współudziale firmy SUNRISE z Łodzi oraz CARTEC z Katowic organizujemy cykl seminariów związanych z systemem badań technicznych pojazdów pod nazwą
„Prowadzenie SKP przed i po planowanych zmianach w 2022 r.”
Seminaria odbędą się STANCJONARNIE (w maju) oraz ONLINE (w czerwcu)
Uczestnicy zadecydują o wyborze terminów spotkań
Planowane zagadnienia:
- Planowane zmiany w przepisach od 1 września 2022 r. (zdjęcia pojazdów, zdjęcia drogomierzy, dodatkowe opłaty, zmiany dotyczące wyznaczania terminów badań technicznych, nadzór nad diagnostami przez TDT, kontrole doraźne SKP w trakcie których diagnosta pod nadzorem pracownika TDT wykonuje czynności odpowiadające zakresowi przeprowadzonego badania technicznego, warsztaty doskonalenia zawodowego dla diagnostów itp.).
- Badanie techniczne pojazdu z napędem 4x4 - materiał przygotowany przez firmę CARTEC.
- Badanie techniczne samochodu osobowego sprowadzonego z USA.
- Nowelizacja przepisów odnośnie badania technicznego wynikającego ze szkody istotnej pojazdu.
- Kiedy tzw. orurowanie pojazdu jest zgodne z przepisami.
- Odstępstwo od warunków technicznych pojazdów po zmianach od 2022 roku.
- Nasze działania w sprawie doprecyzowania przepisów związanych z SKP.
- Cennik w SKP – najbliższe działania prawne, mające na celu zmianę tabeli opłat.
- Postępowanie diagnosty, który zostanie wezwany na policję po wpisaniu do zaświadczenia niezgodnego ze stanem faktycznym przebiegu pojazdu.
Uczestnikom zapewniamy:
- certyfikat uczestnictwa,
- materiały informacyjne, w tym m.in.:
- prezentacja opracowana przez firmę SUNRISE „Prowadzenie rejestru badań technicznych pojazdów z wykorzystaniem systemu informatycznego, w tym reguły postępowania na stacji kontroli pojazdów w przypadku kontroli oraz skutki braku urzędowego wzoru takiego rejestru.”,
- prezentacja dotycząca najnowszych orzeczeń NSA i WSA związanych z prowadzeniem SKP,
- instrukcja przesyłania wniosków o certyfikaty SSL i VPN poprzez platformę ePUAP,
- najnowsze projekty (ustawa i rozporządzenia) dotyczące wdrożenia przepisów od 1 września 2022 r.
- serwis kawowy (w przypadku seminarium stacjonarnego).
Warunki uczestnictwa określone są w karcie zgłoszeniowej.
Seminaria stacjonarne odbędą się w aktualnie obowiązującym reżimie sanitarnym.
CENNIK w SKP – nasze działania
Jako pierwszy podmiot w Polsce w marcu 2020 roku na ręce Pana Premiera złożyliśmy stosowną petycję w sprawie podniesienia opłat za badania techniczne pojazdów o 100%. W złożonej petycji i późniejszych pismach wskazywaliśmy na pogarszającą się rentowność podmiotów prowadzących stacje kontroli pojazdów, w tym drastycznie rosnącą inflację i ponoszenie dodatkowych kosztów związanych z funkcjonowaniem SKP w zakresie przeprowadzania badań technicznych pojazdów. Niestety mimo wcześniejszych zapowiedzi strona Rządowa wycofała się z zamiaru podniesienia opłat, uzasadniając to zwiększeniem liczby pojazdów podlegających badaniom technicznym oraz otwieraniem nowych SKP w Polsce.
Naszym zdaniem od 2004 roku - corocznie (od 18 lat) - nie była realizowana delegacja wynikająca z ustawy Prawo o ruchu drogowym, wskazująca, iż Minister właściwy ds. transportu określi w drodze rozporządzenia wysokość opłat za przeprowadzenie badań technicznych pojazdów z uwzględnieniem kosztów wykonywania badań technicznych (tj. art. 84a ust. 2). Jak wiemy koszty te drastycznie rosły przez wszystkie wspomniane lata, a uzyskiwane przychody nie odzwierciedlają obecnie realiów prowadzenia stacji kontroli pojazdów. W związku z powyższym, podczas seminariów zaproponujemy możliwość podjęcia działań prawnych i dołączenia do grupy podmiotów mających na celu egzekwowanie prawa, w tym zmiany cennika.
Z poważaniem
Prezes Zarządu Oddziału SITK RP w Krośnie
mgr Krzysztof Mikosz