Uzyskaj dostep do wszystkich treści!

Zaloguj się Nawiąż współpracę



Oświadczenia, Wyroki

Tu wykonasz badanie techniczne

Pojazdy

Wyposażanie skp

Wyposażenie warsztatów i ASO

Szkolenia

Prawo

Projekty aktów prawnych

Serwis informacyjny

Zasady techniki prawodawczej


 

Seminaria kwiecień - maj 2024 - Pismo, Harmonogram oraz Karta zgłoszeniowa do pobrania - PDF

 


 

Wg najnowszych informacji przepisy mają zostać zmienione od 01.06.2024 i podstawowe SKP będą mogły przeprowadzać badania techniczne ciągników rolniczych o DMC powyżej 3,5 t. Ponadto przewidywane są m.in. zmiany w zakresie pre-rejestracji pojazdów, przekazania terminu następnego badania technicznego, zatrzymania i wydania dowodu rejestracyjnego przez SKP, udostępnienia danych pojazdu, korekty danych przez SKP i dowolnego diagnostę oraz wprowadzenie certyfikatów dla diagnostów.

 


Sem 2024 2024 02 16 174002Krosno, dnia 14 lutego 2024 r.

 

Stacje Kontroli Pojazdów

wg. rozdzielnika


 

 

 

Szanowni Państwo,

 

przypominamy, iż jako pierwszy podmiot w Polsce, w marcu 2020 r. złożyliśmy petycję do Premiera RP, w której wskazaliśmy, że opłaty za badania techniczne pojazdów powinny wzrosnąć o co najmniej 100%. W związku z brakiem reakcji w grudniu 2023 r. posłowie na Sejm RP wszystkich partii zostali przez nas poinformowani o pilnej potrzebie uaktualnienia archaicznej tabeli opłat za badania techniczne pojazdów oraz o niesprawiedliwym karaniu diagnostów samochodowych. Nasz list otwarty do posłów zawierał m.in. przeliczenia i zależności dotyczące obecnego minimalnego wynagrodzenia (4242 zł) i minimalnego wynagrodzenia sprzed 20 lat (824 zł). Informację tą wychwycili dziennikarze zamieszczając na różnych portalach sugestie o możliwości wzrostu opłaty za okresowe badanie techniczne samochodu osobowego do wartości 505 zł. Ponadto wielu posłów złożyło stosowne pisma oraz interpelacje do Ministra Infrastruktury - przez ostatnich 20 lat nie było ich tyle co przez ostatnie 2 miesiące. TO WŁAŚNIE NASZE DZIAŁANIA doprowadziły do wielu interwencji związanych ze zmianą tak ważnych dla Państwa przepisów. Nadmieniamy, że wspólnie ze współzałożycielem inicjatywy „SKP - Wspólny Cel” dążącej do zmiany cennika w SKP, w dniu 8 lutego br. byliśmy obecni w Sejmie RP i uczestniczyliśmy w kilku spotkaniach z parlamentarzystami. Inne podmioty również starały się przekonać stronę rządową do zmian, lecz ich działania (w tym składane apele oraz organizowane manifestacje) okazały się nieskuteczne.

W związku z powyższym, przy współudziale firmy SUNRISE z Łodzi oraz CARTEC z Katowic organizujemy cykl seminariów związanych z systemem badań technicznych pojazdów, pod nazwą:

 

NOWY CENNIK W SKP. Zmiany w systemie badań technicznych od 1 czerwca 2024 roku

 

Planowane zagadnienia:

    1. Projekt nowej tabeli opłat za przeprowadzanie badań technicznych pojazdów:
      • omówienie zasad pobierania opłat,
      • wprowadzenie nowych pozycji do tabeli opłat
      • najnowsze informacje Ministerstwa Infrastruktury związane z cennikiem.
    1. Omówienie zmian w przepisach, które mają wejść w życie 1 czerwca 2024 r. w tym m.in.:
      • badania techniczne ciągników rolniczych poza SKP (w tym możliwość przeprowadzania badań na terenie różnych powiatów i województw),
      • badania techniczne samochodów przeznaczonych do zawodów sportowych,
      • wydawanie nowych tablic rejestracyjnych (żółte tło + czerwona czcionka).
    1. Konieczna modernizacja i inwestycje właścicieli SKP po wdrożeniu przepisów UE.
    2. Omówienie najnowszych planów związanych z przyszłością SKP.
    3. Dodatkowe badanie techniczne w celu wskazania przebiegu pojazdu elektrycznego.
    4. Wystawianie zaświadczenia z wynikiem negatywnym. Czy należy określać w nim 14 dniowy termin na przeprowadzenie ponownego badania technicznego?
    5. Badania techniczne związane z rejestracją pojazdów, w tym podstawy prawne w zakresie wydawania pozwoleń czasowych, także identyfikacji i ustalania danych pojazdu - opracowane na podstawie złożonego odwołania, najnowszego rozstrzygnięcia Samorządowego Kolegium Odwoławczego i decyzji Starosty.

 

Uczestnikom zapewniamy certyfikat, materiały informacyjne i serwis kawowy.

Załącznikiem do niniejszego pisma jest harmonogram i karta zgłoszeniowa.

 

Z poważaniem

Prezes Zarządu Oddziału SITK RP w Krośnie

mgr Krzysztof Mikosz

 

OGÓLNOPOLSKI PROSTEST SKP


SITK RP z Krosna informuje, że 26 czerwca 2023 r. rozpocznie się OGÓLNOPOLSKA akcja protestacyjna stacji kontroli pojazdów.

 

Im więcej podmiotów prowadzących SKP przystąpi do protestu, tym większe będzie prawdopodobieństwo zmiany archaicznej tabeli opłat za badania techniczne pojazdów z uwzględnieniem kosztów wykonywania badań technicznych (tj. art. 84a ust. 2 ustawy – PoRD). Akcja protestacyjna nie zakłada przerywania ciągłości funkcjonowania stacji diagnostycznych (nie wymaga zamykania SKP i utraty przychodów) i nie naraża właścicieli oraz diagnostów na konsekwencje prawne – w znaczący jednak sposób utrudni kierowcom możliwość przeprowadzania badań technicznych pojazdów.
Ostrzegamy, że w ocenie organu nadzoru naruszeniem przepisów może być celowe zamykanie SKP bez dodatkowych działań ze strony właścicieli SKP oraz wprowadzanie danych przez diagnostę samochodowego do centralnej ewidencji pojazdów w trzecim dniu roboczym od dnia, w którym powstał obowiązek ich wprowadzenia bez tzw. „usprawiedliwienia takiej okoliczności wiarygodnym dowodem".
Szczegóły akcji protestacyjnej będziemy omawiać jako jeden z 10 tematów podczas seminariów, które rozpoczynamy już od 8 maja 2023 r. w Gdańsku – odbędą się one na terenie całej Polski.
Źródło: www.klubdiagnosty.pl

Przygotowaliśmy PLAKATY i ULOTKI związane z protestem, które każdy może pobrać i wydrukować.


Zapraszamy do uczestnictwa w seminariach organizowanych przez Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji RP Oddział w Krośnie, związanych z systemem badań technicznych pojazdów, które odbędą się w maju i czerwcu 2023 r. pod nazwą:

Rewolucyjne zmiany w systemie badań technicznych pojazdów"

Czytaj - Seminaria maj - czerwiec 2023


 

Seminaria maj - czerwiec 2023 - Pismo, Harmonogram oraz Karta zgłoszeniowa do pobrania - PDF

Przygotowaliśmy do pobrania plakaty i ulotki związane z protestem, które każdy może wydrukować we własnym zakresie.

 


! OGÓLNOPOLSKI PROTEST SKP !

Czytaj więcej

 


Krosno, dnia 1 marca 2023 r.

 

Stacje Kontroli Pojazdów

wg. rozdzielnika

Szanowni Państwo,

 

Kolejny raz, przy współudziale firmy SUNRISE z Łodzi oraz CARTEC z Katowic organizujemy cykl seminariów związanych z systemem badań technicznych pojazdów, pod nazwą:

 

Rewolucyjne zmiany w systemie badań technicznych pojazdów

 

Planowane zagadnienia:

  1. Planowane zmiany w przepisach – wykonanie 5 zdjęć, zasady wydawania świadectw kompetencji diagnosty, kontrolowanie pracy diagnostów poprzez uczestnictwo pracowników TDT w badaniach technicznych itp.
  2. Posługiwanie się kartą kontrolną badania technicznego – jest to dokument mający na celu potwierdzenie wykonania wszystkich czynności wchodzących w zakres badania technicznego – zwłaszcza w trakcie kontroli.
  3. Uzyskanie poświadczenia TDT. Procedury i wymagania po nowelizacji przepisów w tym problemy ze starszymi czytnikami diagnostycznymi OBD – prezentacja firmy CARTEC.
  4. Badania techniczne po nowelizacji przepisów od 1 stycznia br., 8 lutego br. oraz od 1 lipca 2023 r.
  5. System eCall – jak w najprostszy sposób sprawdzać, czy pojazd powinien posiadać eCall.
  6. Ważność wydanych pozwoleń czasowych a przepisy covidowe, które zmienią się w najbliższym czasie.
  7. Dodatkowe przychody dla diagnostów i właścicieli SKP poprzez świadczenie usług z zakresu rzeczoznawstwa np. wycena wartości pojazdu i ocena stanu technicznego pojazdu przed jego zakupem.
  8. Korzystne rozstrzygnięcia spraw administracyjnych dotyczące właścicieli i diagnostów, którym pomagamy.
  9. Zwiększanie liczby siedzeń w pojazdach - wskażemy na co zwracać uwagę, aby oświadczenia producenta pojazdu lub jego przedstawiciela spełniały wymagania prawne po najnowszych zmianach.
  10. Opinia prawna w sprawie możliwości przeprowadzenia na SKP np. strajku, akcji protestacyjnej itp.

 

Podczas jesiennych posiedzeń w Sejmie wskazywaliśmy Posłom, dlaczego archaiczny cennik powinien być już dawno temu zmieniony - w przedmiotowej sprawie jako pierwszy podmiot w Polsce złożyliśmy stosowną petycję do Premiera RP i wysyłaliśmy stosowne pisma do strony Rządowej. Szczegóły OGÓLNOPOLSKIEJ akcji protestacyjnej omówimy podczas seminariów – istotne jest, aby uczynić to rozsądnie i skutecznie, aby nie narażać podmiotów prowadzących SKP na możliwość ich wykreślenia z rejestrów prowadzonych przez urzędy a diagnostów na konsekwencje prawne.

Uczestnikom zapewniamy certyfikat, materiały informacyjne (wraz z najnowszą opinią prawną) i serwis kawowy.

Korzystając z okazji:

  • zachęcamy do zapoznania się z naszymi filmami instruktażowymi dla diagnostów – po przejęciu nadzoru nad diagnostami przez TDT w W-wie bardzo istotne będzie, aby badania techniczne przeprowadzać od „A” do „Z”.

informujemy, że w dniach od 20 do 23 września 2023 r. odbędzie się szkolenie dla kandydatów na Rzeczoznawców – szczegóły omówimy podczas seminariów

 

Z poważaniem

Prezes Zarządu Oddziału SITK RP w Krośnie

mgr Krzysztof Mikosz

 

 

Materiały prezentowane uczestnikom seminariów 2022 r.

 

„Prowadzenie SKP przed i po planowanych zmianach w 2022 r."

 

Prezentacja Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji RP oddział w Krośnie wraz z wybranymi interwencjami   pdf

 

Lp. Tytuł Prezentacja
1

Kiedy „ORUROWANIE” pojazdu jest zgodne z przepisami

pdf

2

Badanie techniczne wynikające ze szkody istotnej pojazdu po nowelizacji przepisów.

pdf

3

Błędny przebieg jak się bronić

pdf

4

CENNIK w SKP nasze działania mające na celu zmianę archaicznej tabeli opłat za badania techniczne pojazdów.

pdf

5

Badanie techniczne samochodu osobowego sprowadzonego z USA - na co zwrócić szczególną uwagę

pdf

6

Odstępstwo od warunków technicznych pojazdów

pdf

7

Projekt z dnia 20 stycznia 2022 r. o zmianie ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw

pdf

8

Prowadzenie rejestru badań technicznych pojazdów w formie programu komputerowego

pdf

9

Najnowsze orzeczenia NSA i WSA dotyczące diagnostów samochodowych i prowadzenia SKP

pdf

10

OPINIA PRAWNA w sprawie możliwości wniesienia pozwu w postępowaniu grupowym z dnia 5 maja 2022 r.

pdf

 

 


 

 

 

Dodatkowe informacje na temat poruszanych zagadnień:

  • Opinia prawna w sprawie możliwości pozwu zbiorowego przeciwko Państwu Polskiemu z tytułu zaniechania zmiany cennika za badania techniczne pojazdów.
  • Jak powinien postąpić diagnosta jeśli policja interesuje się rozbieżnym odczytem drogomierza/licznika?
  • Jak zgodnie z prawem pracy zatrudniać diagnostów samochodowych? ( w związku ze składaniem wniosku do Starosty o wpis lub zmiany danych wpisanych do rejestru prowadzących stację kontroli pojazdów)
  • Przykłady nadgorliwości organów nadzoru.

 


 

Pismo, Harmonogram oraz Karta zgłoszeniowa do pobrania - PDF

 


Krosno, dnia 7 marca 2022 r.

 

Stacje Kontroli Pojazdów

wg. rozdzielnika

Szanowni Państwo,

 

po raz kolejny, przy współudziale firmy SUNRISE z Łodzi oraz CARTEC z Katowic organizujemy cykl seminariów związanych z systemem badań technicznych pojazdów pod nazwą

 

„Prowadzenie SKP przed i po planowanych zmianach w 2022 r.”

Seminaria odbędą się STANCJONARNIE (w maju) oraz ONLINE (w czerwcu)

Uczestnicy zadecydują o wyborze terminów spotkań

 

Planowane zagadnienia:

 

  • Planowane zmiany w przepisach od 1 września 2022 r. (zdjęcia pojazdów, zdjęcia drogomierzy, dodatkowe opłaty, zmiany dotyczące wyznaczania terminów badań technicznych, nadzór nad diagnostami przez TDT, kontrole doraźne SKP w trakcie których diagnosta pod nadzorem pracownika TDT wykonuje czynności odpowiadające zakresowi przeprowadzonego badania technicznego, warsztaty doskonalenia zawodowego dla diagnostów itp.).
  • Badanie techniczne pojazdu z napędem 4x4 - materiał przygotowany przez firmę CARTEC.
  • Badanie techniczne samochodu osobowego sprowadzonego z USA.
  • Nowelizacja przepisów odnośnie badania technicznego wynikającego ze szkody istotnej pojazdu.
  • Kiedy tzw. orurowanie pojazdu jest zgodne z przepisami.
  • Odstępstwo od warunków technicznych pojazdów po zmianach od 2022 roku.
  • Nasze działania w sprawie doprecyzowania przepisów związanych z SKP.
  • Cennik w SKP – najbliższe działania prawne, mające na celu zmianę tabeli opłat.
  • Postępowanie diagnosty, który zostanie wezwany na policję po wpisaniu do zaświadczenia niezgodnego ze stanem faktycznym przebiegu pojazdu.

 

Uczestnikom zapewniamy:

  • certyfikat uczestnictwa,
  • materiały informacyjne, w tym m.in.:
    • prezentacja opracowana przez firmę SUNRISE „Prowadzenie rejestru badań technicznych pojazdów z wykorzystaniem systemu informatycznego, w tym reguły postępowania na stacji kontroli pojazdów w przypadku kontroli oraz skutki braku urzędowego wzoru takiego rejestru.”,
    • prezentacja dotycząca najnowszych orzeczeń NSA i WSA związanych z prowadzeniem SKP,
    • instrukcja przesyłania wniosków o certyfikaty SSL i VPN poprzez platformę ePUAP,
    • najnowsze projekty (ustawa i rozporządzenia) dotyczące wdrożenia przepisów od 1 września 2022 r.
  • serwis kawowy (w przypadku seminarium stacjonarnego).

 

Warunki uczestnictwa określone są w karcie zgłoszeniowej.

 

Seminaria stacjonarne odbędą się w aktualnie obowiązującym reżimie sanitarnym.

 

CENNIK w SKP – nasze działania

Jako pierwszy podmiot w Polsce w marcu 2020 roku na ręce Pana Premiera złożyliśmy stosowną petycję w sprawie podniesienia opłat za badania techniczne pojazdów o 100%. W złożonej petycji i późniejszych pismach wskazywaliśmy na pogarszającą się rentowność podmiotów prowadzących stacje kontroli pojazdów, w tym drastycznie rosnącą inflację i ponoszenie dodatkowych kosztów związanych z funkcjonowaniem SKP w zakresie przeprowadzania badań technicznych pojazdów. Niestety mimo wcześniejszych zapowiedzi strona Rządowa wycofała się z zamiaru podniesienia opłat, uzasadniając to zwiększeniem liczby pojazdów podlegających badaniom technicznym oraz otwieraniem nowych SKP w Polsce.

Naszym zdaniem od 2004 roku - corocznie (od 18 lat) - nie była realizowana delegacja wynikająca z ustawy Prawo o ruchu drogowym, wskazująca, iż Minister właściwy ds. transportu określi w drodze rozporządzenia wysokość opłat za przeprowadzenie badań technicznych pojazdów z uwzględnieniem kosztów wykonywania badań technicznych (tj. art. 84a ust. 2). Jak wiemy koszty te drastycznie rosły przez wszystkie wspomniane lata, a uzyskiwane przychody nie odzwierciedlają obecnie realiów prowadzenia stacji kontroli pojazdów. W związku z powyższym, podczas seminariów zaproponujemy możliwość podjęcia działań prawnych i dołączenia do grupy podmiotów mających na celu egzekwowanie prawa, w tym zmiany cennika.

 

 

Z poważaniem

Prezes Zarządu Oddziału SITK RP w Krośnie

mgr Krzysztof Mikosz

 

 

Materiały dla osób uczestniczących w seminarium dla diagnostów 2021 r.

 

„Przeprowadzanie badań technicznych pojazdów w 2021 roku

po nowelizacji przepisów”

 

 

 

Lp. Tytuł Prezentacja
1

Nasze działania zmierzające do poprawy przepisów związanych z funkcjonowaniem SKP.

Koronawirus SARS-CoV-2 a wprowadzane zmiany związane z urządzeniami w SKP i pracą diagnostów samochodowych.

Najnowsze zmiany przepisów związane z funkcjonowaniem SKP.

Uzyskanie uprawnień Rzeczoznawcy oraz rola Rzeczoznawcy współpracującego z SKP.

Cennik SKP – nasze działania w 2020 i 2021 r. po złożonej petycji do Premiera RP.

pdf

2

QUAD na badaniu technicznym, w tym quady rejestrowane jako ciągniki rolnicze oraz quady osiągające prędkość 90 km/h po nowelizacji przepisów.

pdf

3

Pomiar zanieczyszczeń gazowych w pojazdach (zadymienie i analiza spalin) krok po kroku - opracowany przez firmę CARTEC.

pdf

4

Czas przeprowadzania badania technicznego pojazdu.

pdf

5

Wdrożenie Dyrektywy 2014/45/UE do polskiego systemu prawnego - najnowsze informacje.

pdf

6

Odpowiedzi na najczęściej zgłaszane pytania związane z przeprowadzaniem badań technicznych pojazdów.

pdf

 

 

Dodatkowe materiały informacyjne udostępnione uczestnikom - do pobrania:


 

Petycja w sprawie cennika - czytaj

Podwyższenie cen określonych w tabeli opłat za badania techniczne pojazdówpismo z 30.09.2020,    odpowiedź na pismo z 30.09.2020,    pismo z 05.01.2021,    odpowiedź na pismo z 05.01.2021

Przepisy UE - ciągniki rolnicze - PDF

Przepisy UE - Quady - PDF_1,   PDF_2


 

 

 

 


 

Pismo, Harmonogram oraz Karta zgłoszeniowa do pobrania - PDF

 


Krosno, dnia 7 maja 2021 r.

 

Stacje Kontroli Pojazdów

wg. rozdzielnika

Szanowni Państwo,

 

W związku z sygnałami od właścicieli i pracowników SKP, zdecydowaliśmy się w dniach 25, 26 i 27 maja br. zorganizować TRZY DODATKOWE SEMINARIA ONLINE dla osób, które z różnych przyczyn nie mogły uczestniczyć w spotkaniach w kwietniu br.

Logowanie do naszego systemu jest bardzo proste - wystarczy kliknąć w uzyskany link i wpisać swoje imię, adres mailowy oraz hasło przesłane przez nas mailem (kamerki czy mikrofony nie są potrzebne uczestnikom). Każdy uczestnik po uiszczeniu opłaty przed terminem wskazanym w zgłoszeniu otrzymuje szczegółową instrukcję. W czasie 17-stu kwietniowych spotkań, nie odnotowaliśmy wśród uczestników większych problemów technicznych.

W razie jakichkolwiek obaw, jesteśmy do Państwa dyspozycji pod nr. telefonu: 695-626-810

 

Zagadnienia omawiane na seminariach:

 

1) SITK RP O/Krosna - działania i rezultaty w sprawach:

  • aplikacji mobilnej TAXI,
  • poświadczenia TDT - ciągłość prowadzenia SKP,
  • tablic na badaniu dodatkowym,
  • zmian konstrukcyjnych - czy należy wymagać przedstawienia opinii rzeczoznawcy,
  • cofnięcia uprawnień - błędnie odczytany numer VIN,
  • nabicia numerów - wynik badania technicznego i cennik za badania techniczne

2) Projekt ustawy UC48 - propozycje i co z niego wynika.

3) Bieżące zmiany przepisów.

4) QUAD na badaniu technicznym (quady rejestrowane jako ciągniki rolnicze oraz quady osiągające prędkość 90 km/h po nowelizacji przepisów - podstawy prawne.)

5) Pomiar zanieczyszczeń gazowych w pojazdach.

6) Rozpoczęcie i czas rozpoczęcia przeprowadzanego badania technicznego -  kontrole nadzoru i umorzenie spraw.

7) Pytania i odpowiedzi:

  • badanie techniczne urządzeń podlegających UDT I TDT,
  • drogomierz,
  • potwierdzanie warunków technicznych - skreślanie słów lub treści (kontrargumentacja dla nadzoru), kwalifikacja pojazdów,
  • badanie techniczne samochodu osobowego kategorii M1 z kierownicą po prawej stronie,
  • czym jest pokwitowanie z policji,
  • archiwizacja i przekazywanie prowadzonej dokumentacji.

8) Problemy związane z CEP i jak je rozwiązać:

  • podczas wprowadzania badania pojawiają się dane innego samochodu, 
  • otwarte zostało badanie techniczne dla samochodu osobowego, jednak samochód posiada gaz - jak skorygować błąd,
  • pojazd ma błędny przebieg w CEPiK (badania rok w tył),
  • podczas pracy z programem pojawia się komunikat "insufficient disk space",
  • po włączeniu programu rano przestaje działać połączenie z CEPiK -  komunikat "Connection Error 100353",
  • badanie techniczne zostało zakończone przez innego diagnostę niż je wykonywał, zmiana diagnosty wykonującego badanie,
  • niepoprawnie otwarte badanie techniczne,
  • klient zrezygnował z badania - czy można je usunąć?

 

Podczas seminariów będzie możliwość zadawania pytań na czacie.

 

Uczestnikom organizowanych seminariów zapewniamy:

  • notes konferencyjny, teczkę konferencyjną i długopis,
  • płytę CD zawierającą materiały informacyjne,
  • certyfikat.

 

Warunki uczestnictwa określone są w karcie zgłoszeniowej.

 

Z wyrazami szacunku

Prezes Zarządu Oddziału SITK RP w Krośnie

mgr Krzysztof Mikosz

 


 

Warszawa, dnia 5 czerwca 2020 r

ZAWIADOMIENIE O SPOSOBIE ZAŁATWIENIA PETYCJI

czytaj Zawiadomienie

 


STOWARZYSZENIE INŻYNIERÓW I TECHNIKÓW KOMUNIKACJI RP

ODDZIAŁ W KROŚNIE

Polish Association of Engineers & Technicians of Transportation Department in Krosno

38-400 Krosno ul. Lewakowskiego 53 Tel./fax 13/432-30-12

e-mail : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.     www.klubdiagnosty.pl

Konto Bankowe: PKO BP S.A. O/Krosno Nr 94 1020 2964 0000 6702 0065 9177

REGON: 370018453         NIP: 684-10-59-472


Krosno, dnia 12.03.2020 r.

 

Pan Mateusz Morawiecki - Prezes Rady Ministrów

00-583 Warszawa

Al. Ujazdowskie 1/3

 

 

 

P E T Y C J A

 

Na podstawie art. 63 Konstytucji RP w związku z art. 2 ustawy z dnia 11 lipca 2014 roku o petycjach (t. j.: Dz.U. z 2018 roku, poz. 870) składamy petycję w sprawie urealnienia stawek przewidzianych w załączniku nr 1 do rozporządzenia z dnia 29.09.2004 r. w sprawie wysokości opłat związanych z prowadzeniem stacji kontroli pojazdów oraz przeprowadzaniem badań technicznych pojazdów (Dz. U. z 2004 r., Nr 223, poz. 2261 z późn. zmianami) poprzez ich podwyższenie co najmniej o 100 % na skutek uwzględnienia m.in. ponad 15 letniej inflacji i innych składników wymienionych w petycji.

 

Uzasadnienie:

Pod koniec 2019 roku do naszego Stowarzyszenia zaczęły wpływać wnioski od podmiotów z terenu całego kraju prowadzących stacje kontroli pojazdów, abyśmy złożyli na ręce Pana Premiera petycję o podjęcie inicjatywy prawodawczej zmierzającej do urealnienia cen zamieszczonych w załączniku nr 1 do rozporządzenia w sprawie wysokości opłat związanych z prowadzeniem stacji kontroli pojazdów oraz przeprowadzaniem badań technicznych pojazdów (jako pochodzącego z roku jeszcze 2004).

Zawarte w rozporządzeniu w sprawie wysokości opłat związanych z prowadzeniem stacji kontroli pojazdów oraz przeprowadzaniem badań technicznych pojazdów (Dz. U. z dnia 14.10.2004 r., Nr 223 poz. 2261 z późn. zmianami) opłaty od ponad 15 lat nie uległy zmianom, a koszty prowadzenia stacji kontroli pojazdów na przestrzeni lat diametralnie wzrosły. Od października 2004 roku znacząco podniosły się ceny m.in. gazu, energii elektrycznej, wody, kanalizacji oraz innych pochodnych związanych z generowaniem wyłącznie kosztów wraz z podwyższeniem podatku VAT z 22% do 23%.

Kolejnym istotnym parametrem odzwierciedlającym koszty ponoszone przez właścicieli SKP jest płaca minimalna, która w 2004 roku wynosiła 824 zł brutto, a od 01.01.2020 roku ustalono stawkę na poziomie 2600 zł brutto – tendencja wzrostowa jest zjawiskiem pożądanym i korzystnym, ale po stronie właścicieli stacji zatrudniających diagnostów to ponad trzykrotny (!) przyrost kosztów zatrudnienia. Tak więc różnica pomiędzy 2020 a 2004 rokiem wyniesie 1776 zł brutto miesięcznie dla jednego pracownika. W przypadku zatrudnienia jedynie dwóch diagnostów w skali 2020 roku koszty wynikające z różnicy płacy minimalnej względem 2004 roku wyniosą zatem 42624 zł (1776 zł x 2 pracowników x 12 miesięcy). Ustalona opłata za przeprowadzenie okresowego badania technicznego samochodu osobowego kategorii M1 stanowiła w 2004 roku 11,9 % minimalnego wynagrodzenia. Wykonane w 2020 roku przeliczenie wg obowiązującej obecnie ceny ww. pojazdu pokazuje, że jest to zaledwie 3,7 % minimalnego wynagrodzenia. Nie budzi zatem wątpliwości fakt, że zaniechanie ze strony prawodawcy stosowania racjonalnego prawa przy ustalaniu cen za badania techniczne generuje każdego roku mniejsze przychody. Ustalenie odpowiedniego wskaźnika w połączeniu z ustalaniem minimalnego wynagrodzenia mogłoby spowodować, że w 2020 roku cena za badania techniczne dla ww. pojazdu według skali obowiązującej w 2004 roku tj. 11,9 % minimalnego wynagrodzenia wynosiłaby 307 zł brutto.

Dodatkowym kosztem dla właściciela SKP są również pochodne wynikające ze stosunku pracy jak np. składki ZUS oraz amortyzacja budynku i urządzeń wykorzystywanych w trakcie przeprowadzania badań technicznych pojazdów. Kosztami dla podmiotów prowadzących stacje kontroli pojazdów są również wszelkiego rodzaju opłacane podatki, koszty wynikające z przeprowadzanych kontroli zewnętrznych, czy też koszty mające na celu podnoszenie kwalifikacji zawodowych pracowników.

Wnosimy o dokładne oszacowanie opłat za przeprowadzanie badań technicznych pojazdów poprzez przeprowadzenie szczegółowej analizy pracy diagnosty samochodowego i nakładów ponoszonych przez właściciela stacji kontroli pojazdów w odniesieniu do przeprowadzanych różnych badań technicznych pojazdów – wówczas zapewne okaże się, iż uwzględnienie 15 letniej inflacji jest zbyt małą wartością. Wystarczy zapoznać się z opracowanym przez nas materiałem szkoleniowoedukacyjnym w postaci ponad dwugodzinnego filmu instruktażowego „OKRESOWE BADANIE TECHNICZNE KROK PO KROKU”, który został przesłany Ministerstwu Infrastruktury w dniu 12 października 2018 roku (numer filmu instruktażowego: 379). Jesteśmy przekonani, że poświęcony czas na wykonanie wszelkich czynności wchodzących w zakres różnych badań technicznych pojazdów oraz wykorzystywane przez diagnostów samochodowych drogie urządzenia służące podczas ich przeprowadzania generują znacznie większe koszty niż 15 lat temu, a właściciele stacji kontroli pojazdów, którzy musieli zainwestować setki tysięcy złotych nie spodziewali się, iż opłaty za przeprowadzanie badań technicznych zostaną zamrożone na tak długi okres czasu.

Jakakolwiek nowelizacja przepisów związana z wymianą, naprawą, modernizacją lub zakupem nowych urządzeń, także będzie generować dodatkowe koszty na każdej stacji kontroli pojazdów. Przez ostatnie lata koszty prowadzenia działalności w formie stacji kontroli pojazdów jedynie rosną, a źródłem przychodów SKP są badania rozliczane na podstawie stawek sprzed 15 lat. Skumulowany wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych w podanym okresie wynosi 32,7 %. W ujęciu rocznym stopa inflacji wynosiła: 2004 - 3,5%, 2005 - 2,1%, 2006 - 1,0%, 2007 - 2,5%, 2008 - 4,2%, 2009 3,5%, 2010 - 2,6%, 2011 - 4,3%, 2012 - 3,7%, 2013 - 0,9%, 2014 - 0,0%, 2015 - -0,9%, 2016 - -0,6%, 2017 - 2,0%, 2018 - 1,6%, 2019 – 2,3%. Uważamy, że dalsze utrzymanie takiego stanu tj. nie urealnienia cen, może w konsekwencji powodować bankructwa stacji kontroli pojazdów oraz utratę pracy przez diagnostów samochodowych. Nie mniej istotne mogą być konsekwencje reputacyjne dla Państwa: iż poprzez przerzedzenie siatki stacji ogranicza się obywatelowi dostęp do narzuconych badań i utrudnia dotarcie do miejsc umożliwiających realizację obowiązków nałożonych ustawą. Natomiast dodatkowym – obok urealnienia przychodów z realizacji funkcji poruczonych ustawowo w relacji do kosztów z tym związanych - pozytywnym efektem uwzględnienia nie tylko inflacji w nowym taryfikatorze opłat będzie zwiększenie wpływów do budżetu Państwa.

Jako argument przemawiający za pozytywną odpowiedzią na niniejsza petycję wykorzystujemy fakt, iż strona Rządowa rozważała możliwość podwyższenia opłat za badania techniczne pojazdów (projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 30 września 2016 roku w sprawie wysokości opłat związanych z prowadzeniem stacji kontroli pojazdów, przeprowadzaniem badań technicznych pojazdów oraz czynności z tym związanych), jednakże w 2018 roku zmieniono w tej materii zdanie (projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 10 października 2018 roku w sprawie wysokości opłat związanych ze sprawdzeniem stacji kontroli pojazdów oraz przeprowadzaniem badań technicznych). Przykładowo, w odniesieniu do przeprowadzenia okresowego badania technicznego samochodu osobowego kategorii M1 projekt rozporządzenia z 2016 roku wskazywał opłatę w wysokości 125 zł brutto, natomiast projekt rozporządzenia z 2018 roku wskazywał opłatę na poziomie ustalonym w 2004 roku - 98 zł brutto. Działania takie trudno uznać za uwzględniające zmianę realiów społecznych i gospodarczych dla stacji kontroli pojazdów na przestrzeni od wydania rozporządzenia z 2004 roku do teraz.

Reasumując, z powyższych względów w procesie tworzenia prawa w 2020 roku proponujemy ustalenie np. opłaty za przeprowadzenie okresowego badania technicznego samochodu osobowego kategorii M1 na poziomie 10 % minimalnego wynagrodzenia, czyli 260 zł brutto. Uważamy, że podwyższenie opłat za przeprowadzanie badań technicznych pojazdów korzystnie wpłynie na finanse prowadzonej działalności w stacjach kontroli pojazdów zlokalizowanych na terenie całego kraju. Wystąpi też zwiększenie wpływów do budżetu Państwa poprzez płacenie wyższych podatków. Będzie więc stanowiło pogodzenie interesów wszystkich zainteresowanych: obywatelom zapewni dostęp do przeprowadzenia badań bez okresu zbędnego oczekiwania w kolejkach (co jest niewykluczone przy konieczności zamknięcia części stacji), przedsiębiorcom pozwoli utrzymać zakłady pracy, a Skarbowi Państwa dostarczy dodatkowych dochodów w postaci podatków od prowadzących stacje.

Występując z niniejszą petycją proponujemy zarazem aby wysokość stawek opatrzyć mechanizmem indeksowania np. wskaźnikiem inflacji (jak w projektowanym rozporządzeniu z 2016 r.) lub wskaźnikiem przyrostu minimalnego wynagrodzenia. Dzięki takiemu zabiegowi zostanie utrzymana prawidłowa relacja pomiędzy przepisami a przedmiotem regulacji, jednocześnie oszczędzając konieczności częstych ingerencji prawodawczych.

 

W załączeniu przesyłamy wnioski, które dotychczas do nas wpłynęły.

 

petycja

 

 

Z poważaniem

Prezes Zarządu: Krzysztof Mikosz

Sekretarz Zarządu: Jacek Bućko

 


 

 Pobierz PDF

 


 

Materiały ze szkolenia poświęconego ochronie danych osobowych RODO

 

  1. Prezentacja
  2. Polityki
  3. Obowiązki informacyjne
  4. Rejestry 
  5. Inne dokumenty

 

Uwaga !!!
Zamieszczone materiały chronione są prawami autorskimi i nie mogą być wykorzystane do dalszego kolportażu. Przeznaczone są tylko do użytku wewnętrznego przez podmioty, które podpisały umowę z SITK RP o/Krosno.

Witam

 

DROGOMIERZE

Informuję, że od 20 stycznia rozpoczynamy nasze seminaria szkoleniowe, podczas których wyjaśnimy wiele kwestii związanymi z drogomierzami oraz wskażemy konkretne przypadki z nimi związane np. niższy stan licznika na badaniu okresowym niż zawarty w CEPIK, wymiana drogomierza przed 1 stycznia i po 1 stycznia 2020 roku, wypalone piksele w liczniku, prostowanie popełnionych błędów przez diagnostów, treść dokumentu wystawianego po odczycie drogomierza (diagnosta nie wystawia zaświadczenia o przeprowadzonym badaniu technicznym pojazdu) itp. Wskażemy również w jaki sposób można udowodnić, że diagnosta nie popełnił błędu podczas jego odczytu, co jest bardzo istotne w związku ze sprawdzaniem stanu licznika przez policjantów w trakcie rutynowych kontroli drogowych – w przypadku stwierdzenia niezgodności Policja wszczyna postępowanie mające na celu ustalenie rozbieżności.

 

ZMIANA PRZEPISÓW

Ponadto informuję, że podczas spotkań omówimy wiele zmienionych przepisów związanych z pracą diagnostów np. taksówki, nauki jazdy, zmiany konstrukcyjne, DMC niektórych pojazdów, dopuszczalny nacisk osi niektórych pojazdów, zmiana wartości poziomu dźwięku (decybeli) niektórych pojazdów, zmiany związane z ciągnikami rolniczymi, zmiany dotyczące miejsca przewidzianego do umieszczania tablic rejestracyjnych, zmiany związane z identyfikacją niektórych pojazdów itp. Będziemy mówić także o pojazdach elektrycznych, hybrydach, napędzanych wodorem, o pojazdach uprzywilejowanych, o ograniczniku prędkości i tachografach.

 

NUMER REJESTRACYJNY – Opinia Prawna

Podczas seminariów odpowiemy na pytanie: Czy obowiązkiem diagnosty samochodowego jest wpisanie w zaświadczeniu o przeprowadzonym badaniu technicznym numeru rejestracyjnego pojazdu, w przypadku przeprowadzenia badania technicznego, o którym mowa w art. 81 ust. 3 ustawy – Prawo o ruchu drogowym?

 

FIRMA CARTEC – nowy temat

Korzystając z okazji informuję, że podczas każdego spotkania przedstawiciel firmy CARTEC omówi dodatkowy temat: „Badanie jednośladów lub dwuśladów ze szczególnym uwzględnieniem motorowerów/skuterów – kategoria L1e i L2e w oparciu o określenie parametrów wynikających z Prawa o ruchu drogowym i warunków technicznych.”

 

CENNIK

Podczas spotkań omówimy naszą petycję – masowo na nasz adres wpływają wnioski o złożenie petycji do Premiera RP z całego kraju.

Podczas spotkań wskażemy również, jak ma postąpić diagnosta samochodowy na stacji kontroli pojazdów, gdy w katalogu ITS brakuje odpowiedniej marki lub pojazdu przypisanego do danej marki.

 

Pismo z tematyką, karta zgłoszeniowa z harmonogramem oraz wniosek o zmianę cennika znajdują się na stronie - www.klubdiagnosty.pl i www.dlid.pl

Pierwsze spotkania: 20 stycznia – Wrocław, 21 stycznia - Świebodzin, 22 stycznia – Przecław k. Szczecina, 23 stycznia – Zajączkowo k. Słupska, 24 stycznia – Poznań.

Kolejne spotkania dla pozostałych regionów Polski odbędą się w lutym.

 

Jeśli dokonali już Państwo zgłoszenia, lub przesłali Państwo wniosek w sprawie cennika, niniejszą informację proszę traktować jako uzupełniającą.

 

Pozdrawiam,

Wiceprezes Zarządu - mgr inż. Artur Sałata

 

Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji RP Oddział w Krośnie

ul. Lewakowskiego 53,

38-400 Krosno

tel. 13/43-230-12, 695-626-810

www.klubdiagnosty.pl

 

RODO: http://klubdiagnosty.pl/index.php/rodo.html